سود پرک | سیلیکاژل | آهک هیدراته

شرکت پترو کیمیای آکام واردات و صادرات انواع مواد شیمیایی، سود پرک، آهک هیدراته، سیلیکاژل ، سولفات آلومینیوم، پرکلرین

سود پرک | سیلیکاژل | آهک هیدراته

شرکت پترو کیمیای آکام واردات و صادرات انواع مواد شیمیایی، سود پرک، آهک هیدراته، سیلیکاژل ، سولفات آلومینیوم، پرکلرین

کربنات سدیم سنگین| فرمول کربنات سدیم|دو فرم از کربنات سدیم|

کربنات سدیم سنگین


فرمول کربنات سدیم

کربنات سدیم یک ترکیب غیر معدنی است که به عنوان یک پایه قدرت متوسط استفاده می شود. این نیز خاکستر سودا یا شستشو سودا نامیده می شود.

فرمول و ساختار: ساختار شیمیایی کربنات سدیم Na2CO3 است و جرم مولکولی آن 106.0 g / mol است. کربنات سدیم یک ترکیب یونی - یک نمک سدیم کربنیک اسید است و شامل دو کاتیون سدیم (Na +) و یک آنیون کربناتی (CO3-) می باشد. این یک ساختار هپاتاید هیدرات بلوری دارد.

پیدایش: کربنات سدیم به طور طبیعی به عنوان نمک های هیدرات آن (مانند ترون، natron، natrite و غیره) به صورت معدنی ظاهر می شود. چندین ذخایر معدنی آن در مناطق خشک در سراسر جهان وجود دارد.

آماده سازی: کربنات سدیم از طریق دو روش مختلف به صورت تجاری به دست می آید. اولین روش شامل استخراج ذخایر معدنی کربنات سدیم است که روش اصلی تولید در ایالات متحده آمریکا است. در روش دوم، به نام فرایند Solvay، کلرید سدیم با آمونیاک واکنش داده می شود تا بی کربنات سدیم تهیه شود، سپس به منظور دریافت کربنات سدیم گرم می شود.

خواص فیزیکی: کربنات سدیم یک پودر کریستالی سفید با تراکم 2.54 گرم در میلی لیتر و نقطه ذوب 851 درجه سانتیگراد است.

خواص شیمیایی: کربنات سدیم یک جامد پایدار اما هیروسکوپیک است (آب را از هوا جذب می کند) و به راحتی در آب برای تشکیل اسید کربنیک اسیدی و پایه قوی، هیدروکسید سدیم، حل می شود. بنابراین، محلول آبی Na2CO3 به طور کلی یک پایه قوی است. با اسیدهای بسیاری واکنش می دهد. هنگامی که به دمای بالا گرم می شود، آن را تجزیه می کند تا گازهای سمی اکسید نیتروژن (Na2O) را منتشر کند.

استفاده: استفاده اصلی از کربنات سدیم به عنوان نرم کننده کننده آب، کمک پردازش مواد غذایی، اصلاح کننده pH، استخر شنا شیمیایی و الکترولیت است. همچنین در تولید شیشه، کاغذ، صابون و مواد شوینده و بسیاری از مواد شیمیایی مفید استفاده می شود.

اثرات بهداشتی / خطرات ایمنی: راه حل های کربنات سدیم به شدت قلیایی و خوردگی هستند. این می تواند باعث ایجاد شدت پوست و چشم در هنگام تماس شود. استنشاق گرد و غبار کربنات سدیم یا بخار می تواند موجب تحریک غشاء مخاطی و دستگاه تنفسی شود و منجر به سرفه شدید و تنگی نفس شود. غلظت بالا می تواند به چشم آسیب برساند و باعث سوختگی پوست شود.

دو فرم از کربنات سدیم (خاکستر سودا) وجود دارد - سنگین و سبک. کربنات سدیم سبک حاوی کمتر از 0.5٪ کلرید سدیم است. کربنات سدیم سنگین توسط هیدرینگ کربنات سدیم سبک به مونوهیدرات (Na2CO3. H2O) به دست می آید و سپس آن را کم آب می کند تا محصول با افزایش اندازه و تراکم کریستال افزایش یابد.

این دو طبقه دارای کاربردهای متفاوت هستند.


منبع1 منبع2

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.